kerékpárral a tavak körül
Egészségmagazin.com   |   2015.06.20.

Kerékpárral a tavak körül

A Balatoni bringaútról már írtunk, sőt, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat is, azonban a többi tavunk is kínál különlegességeket. Most ezeket szedtük össze nektek.

reklám vége

Velencei-tó körüli kerékpározás:

A Velencei-tó népszerűsége abban rejlik, hogy amellett, hogy kínál jó pár vízi programot, nyári rendezvényt és végre rendeződött a Velence kapuja projekt is, a fővároshoz való közelsége és könnyű megközelíthetősége révén gyors strandolást is lehetővé tesz. Szerencsére a kerékpárosok számára is vonzó tényező, hogy a Velencei-tó körüli kerékpárút a 2014-es évben megújult, így bárki bátran vághat neki a 30-35 km-es távnak, akár egy fél napos, akár egész napos, strandolással egybekötött kerékpártúra során.

Látnivalók

Ha Velencétől az óramutató járásával megegyező irányban indulunk el, akkor Gárdony felé számos kis fahídon fogunk átmenni, gyönyörködhetünk a nádasok között megbújó hattyúkban, akár máris strandolhatunk Gárdonyban, hogy utána Agárd felé a vízparti kerékpárútról a főút melletti úton haladhassunk tovább. Ezt követően betekerünk a Dinnyési Fertő Természetvédelmi Területre, majd kicsivel később a Madárrezervátumnál találjuk magunkat, ahol különböző madárlesekről csodálhatjuk a tónál őshonos fajokat. Egy kisebb emelkedő után, ahol áttekerünk az M7 autópálya felett. Pákozd felé menet máris tervezhetjük a következő kis pihenőnket, ugyanis a pákozdi emlékmű után a Pákozd-Sukorói arborétumot is meglátogathatjuk, hogy az arborétum kilátójából megcsodálhassuk fentről is a tavat.

Ezt követően nincs más dolgunk, mint élvezni a lejtőt, a tájat, hogy Velencére visszatérve egy nagy csobbanással pihenhessük ki a fáradalmakat.

Tisza-tó körüli kerékpározás

A Tisza-tó Magyarország második legnagyobb tava a Balaton után. A Hortobágyi Nemzeti Parkhoz tartozik, így az UNESCO Világörökség része 1999 óta. A tó területén számos sziget, kis csatorna és holtág biztosítja a változatosságot és ad jellegzetes látképet.

A Tisza-tó megkerülésére kétféle megoldást is választhatunk: egy kb. 70 és egy kb. 120 km-es szakasz megtételére is van lehetőség. Mivel a Tisza-tó sík terület, ezért szintemelkedésre nem kell számítanunk, így kevésbé edzettek számára is könnyen teljesíthető akár 1, akár 2 napos túra során.

Látnivalók a Tisza-tó körül

A kerékpárút gátakon, ártéri területeken vezet keresztül, ahol szinte végig gyönyörködhetünk a tó szépségében. Ha a fenti távokat nem szeretnénk végigtekerni, lehetőség van csónakos-kerékpáros kombinált utak megtételére is.

A változatosságot a Tisza-tó hármas tagolása mutatja be a legjobban (Tisza-tavi Madárrezervátum; Aranyosi-kanyar-Sarudi-medence-Kis-Tisza és Sarudi-medence-Abádszalóki-öböl-Tiszafüredi-medence), így biztosak lehetünk abban, hogy bárhol is vagyunk éppen, változatos programokra nyílik alkalmunk, akár természetjárásról, akár vízisportokról, akár mozgalmas éjszakai életről van szó, ráadásul az Aranyosi-kanyar, Sarudi-medence és Kis-Tisza által határolt vidéken található a Tisza-tó gém- és kormorán telepeinek jelentős része, valamint a híres tündérrózsa és tündérfátyol mezők.

A Fertő-tó körüli kerékpározás

A Fertő-tó Magyarország és Ausztria határán helyezkedik el, legnagyobb része Ausztriához tartozik. Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize körülbelül 20.000 éves múltra tekint vissza. A Fertő-táj a világörökség része 2001 óta. A tó nyugati oldala dombos, szőlőkkel tarkított terület, míg keleti oldala mocsarakkal, nádrengeteggel, madarakkal tarkított sík vidék.

Kerékpárral könnyen megkerülhető, köszönhetően a kiépített ausztriai kerékpárutaknak. A teljes kör megtétele kb. 140 km-mel járul hozzá az eddigi tekeréseinkhez. Főleg a dél-nyugati és a nyugati oldalon van szintemelkedés, ugyanakkor ennek köszönhetően néha pihenhetünk a lejtőkön is. Cserébe a keleti oldalra átjutva ezeket a fáradalmakat kipihenhetjük és az út végén - akár 1 napos, akár 2 napos túrát teszünk - biztosan könnyebb dolgunk lesz. Ugyan többen javasolják az óramutató járásával ellentétes kerékpározást, mi most viszont a másik irányból „támadunk".

Látnivalók a kerékpárút mentén

Kiindulópontunk a fertődi Eszteházy kastély, amely Magyarország legszebb barokk kastélya. Ezt követően Balf felé vesszük az irányt, ahol az út melletti kútból megkóstolhatjuk a balfi vizet. A Balf-Fertőrákos közötti emelkedő próbára tesz majd minket, de legalább már rögtön az elején túl leszünk a legnehezebb szakaszon. A fertőrákosi kőfejtő után nem sokkal máris Ausztriában vagyunk, ahol Rusztban megállhatunk egy ki városnézésre, hogy utána folyamatosan távolodva a tótól, szőlők, gyümölcsösösök között vezessen az utunk. Ha két napos túrát tervezünk, menjünk el Neusiedel am See-ig, ahol ismét a tó partjára érkezünk és éjszakázzunk ott. Ekkor az út hosszabb szakaszán és az összes kisebb-nagyobb lejtőn már túljutottunk, így másnap akár egy strandolás is beleférhet.

A keleti oldal nádassal benőtt terület, számos szakaszon a békés természet közepén tekerünk, távol mindentől. A kerékpárút mellett több helyen is találunk madárlest, ezekre felmászva gyönyörködhetünk a tóban és a panorámában. Az út ezen szakasza, azaz a Fertő-Fertőzug Nemzeti Park az út legszebb része. Ezt követően ha időnk és kedvünk engedi, Illmitznél bemehetünk a tópartra és engedélyezhetünk magunkat pár óra strandolást, hogy utána az utolsó szakaszt frissen megtehessük vissza Fertődre.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Cikkajánló

Feliratkozás a magazin híreire
Elolvastam és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot
Elolvastam és elfogadom a felhasználói feltételeket